משחק סנוקר

משחק סנוקר הינו משחק שעיקרו הטבעת כדורים לכיסי השולחן. על השחקן להטביע את הכדורים בסדר מסויים. כל הטבעה של כדור מקנה לשחקן נקודות לפי ערכו של הכדור המוטבע. המטרה היא איסוף של ככל היותר נקודות. יסוד חשוב נוסף במשחק סנוקר הוא היכולת לגרום קשיים למשחקו של היריב באמצעות משחק הגנה כשהנשק העיקרי הינו הבאת הכדור למצב של  “סנוקר”. ניתן לשחק סנוקר כששחקן אחד משחק נגד יריבו, אך אפשרי גם לשחק כששני שחקנים משחקים נגד שניים אחרים כשכל אחד משחק בתורו.

משחק סנוקר – התחלה

משחק סנוקר מתחיל בתחרות בין שני השחקנים לקביעת השחקן שיכה ראשון. התחרות מתנהלת באופן שכל שחקן מכה בכדור מאיזור שמכונה “די” (D), זוהי הצורה שמסומנת על גבי בד המשחק קרוב לדופן ממנה מכים המתחרים את הכדור, הכדורים מתגלגלים לאורכו של שולחן סנוקר לכיוון דופן הרוחב הנגדית ומוחזרים על ידי הדופן הגמישה, השחקן שהכדור שהכה עצר קרוב יותר לדופן שלידו זוכה בתחרות והוא זה שיפתח במשחק. יש חשיבות למי שזוכה לפתוח את המשחק ועובדה זו מקנה יתרון לפותח.

האסטרטגיה המקובלת לגבי מכת הפתיחה במשחק סנוקר היא אסטרטגיה הגנתית בעיקרה. מכיוון שקשה מאוד להטביע כדור אדום במכת הפתיחה, מה שיכול לתת לשחקן את הזכות להמשיך ולשחק במשחק סנוקר, הרי שהמכה הראשונה המקובלת היא מכה הגנתית. ישנן מספר תאוריות לגבי המכה הראשונה, אך בכולן מומלץ לפגוע באחד מהכדורים האדומים שנמצאים בשני צידי המשולש כך שהכדורים האדומים שמוצבים במשולש יתפזרו מעט מבלי להטביע כדור אדום והכדור הלבן יחזור תוך פגיעה בשתי דפנות או יותר של השולחן וישאר מאחורי הכדורים הצבעוניים שליד השחקן המכה וכמה שיותר צמוד אליהם, או צמוד לדופן הרוחב שסמוכה לשחקן המכה. מכה כזו יוצרת מצב קשה לשחקן היריב שיתקשה להכות ולהטביע או אף לפגוע בכדור אדום, מה שנותן יתרון לשחקן שביצע את המהלך הזה במשחק סנוקר.

את משחק הסנוקר משחקים עם 22 כדורים: הכדור הלבן בו מכים השחקנים באמצעות קצה המקל שבידם כל אחד בתורו, 15 כדורים אדומים ו- 6 כדורים צבעוניים בצבעי צהוב, ירוק, חום, כחול, ורוד ושחור (מספרם של הכדורים האדומים מתייחס למשחק על גבי שולחן סנוקר תיקני גדול בגודל של 12 פיט, על גבי שולחנות מוקטנים נהוג לשחק עם פחות כדורים אדומים).

מציבים את הכדורים הצבעוניים בנקודות המיועדות להם שמסומנות על גבי השולחן. בעזרת תבנית שצורתה משולש מציבים את הכדורים האדומים במבנה פירמידה משולשת כשקודקודה צמוד וכמעט נוגע בכדור הוורוד.

מטרת משחק סנוקר הינה הטבעת כל הכדורים שעל השולחן לתוך הכיסים, ללא חשיבות לאיזה מהכיסים, לפי הסדר הבא: תחילה יש להטביע כדור אדום, לאחריו את אחד מהכדורים הצבעוניים לפי בחירה וכך הלאה, כדור אדום ולאחריו כדור צבעוני אחר, כל כדור אדום שמוטבע לכיס אינו מוצא ממנו, אך כל כדור צבעוני שמוטבע מוצא מהכיס ומוצב במקומו הקבוע על גבי שולחן הסנוקר. כך נמשך התהליך עד שכל הכדורים האדומים מוטבעים. לאחר מכן חובה להטביע את כל הכדורים הצבעוניים, אחד אחר השני, לפי סדר נתון: צהוב, ירוק, חום, כחול, ורוד ושחור. כדורים אלו לא מוצאים, לאחר שהוטבע הכדור השחור האחרון מסתיים המשחק.

משחק סנוקר – אסטרטגיה

המטרה העיקרית במשחק סנוקר היא הטבעת הכדורים וצבירת מירב הנקודות האפשריות. כמובן שהחשיבות הגדולה ביותר היא יכולתו של השחקן להטביע את הכדור בו הוא בוחר, אך לא פחות מכך חשובה יכולתו של השחקן לשלוט בכדור הלבן בו הוא מכה. על השחקן להיות מסוגל לשלוט במיקומו של הכדור הלבן לאחר המכה, על השחקן לדאוג שלאחר המכה, כלומר לאחר שהוא פוגע בכדור המיועד ומטביעו, הכדור הלבן ישאר בעמדה ממנה יוכל להמשיך ולהכות בכדור הבא שבו הינו מעוניין להכות.

השליטה בכדור הלבן היא בעלת חשיבות גבוהה במשחק סנוקר ומושגת באמצעות ידע ויכולת לשלוט במספר תגובות של שולחן הסנוקר. דפנות השולחן מחזירות את הכדור שפוגע בהן לפי העקרון הפיסיקלי שזווית ההחזרה שווה לזווית הפגיעה. אך יש חשיבות לעוצמת המכה בכדור הלבן כך שניתן לכוון לאיזה מרחק יוחזר הכדור הלבן מהדופן לאחר ביצוע המכה. כמו כן יש חשיבות למיקום המכה על פני הכדור הלבן כך שניתן להרחיב או לצמצם את זווית ההחזרה של הכדור מהדופן.

צורה אחרת של שליטה במשחק סנוקר היא בתנועת הכדור הלבן לאחר פגיעתו בכדור סנוקר אחר. מיקום הפגיעה של קצה המקל בכדור הלבן קובע את התנהגותו לאחר המגע עם כדור המטרה. מכה מדוייקת במרכזו של הכדור הלבן לאחר שיפגע במרכזו של כדור המטרה תגרום לכך שהכדור הלבן ישאר לאחר פגיעתו בכדור המטרה בדיוק במקום שבו היה ממוקם כדור המטרה. פגיעה בצידו הימני של הכדור הלבן תגרום לתנועתו לצד ימין לאחר פגיעתו בכדור המטרה וכן פגיעה בשמאלו תגרום לתנועה לצידו השמאלי. פגיעה בחלקו העליון של הכדור הלבן תגרום לכך שהוא ימשיך להתגלגל קדימה לאחר שפגע בכדור המטרה ופגיעה בחלקו התחתון תגרום לו לחזור לכיוון המכה לאחר פגיעתו בכדור המטרה. כמובן שניתן לשלב בין נקודות הפגיעה השונות במשחק סנוקר, כמו למשל פגיעה בחלקו התחתון הימני של הכדור הלבן, במצב זה לאחר פגיעת הכדור הלבן בכדור המטרה , הוא יחזור אחורה וימינה לכיוונו של השחקן המכה. יש גם טכניקות נוספות במשחק סנוקר שניתן לנצלן כמו הקפצת כדור סנוקר מעל כדור אחר (בצורה חוקית כמובן) או עקיפת כדור שמסתיר כדור אחר בצורת מכת בננה, אילו טכניקות מסובכות יותר שדורשות מיומנות גבוהה במיוחד. חשיבות גדולה במיוחד מוקנית למשחק הגנתי מדוייק על ידי הובלת הכדור הלבן למיקומים שאינם מאפשרים ליריב לשחק בחופשיות, כמו הובלת הכדור למיקום צמוד לאחת הדפנות או להסתרתו אחרי כדור אחר במצב שמכונה “סנוקר”.

משחק סנוקר

משחק סנוקר – סיום

המנצח במשחק סנוקר הוא השחקן שזכה במספר הגבוה ביותר של נקודות מוטבעות. הנקודות נמנות כדלקמן: עבור הטבעתו של כל כדור אדום – נקודה אחת, עבור הכדור הצהוב – שתי נקודות, ירוק – שלש, חום – ארבע, כחול – חמש, ורוד – שש, שחור – שבע. שיא הניקוד שניתן להגיע אליו במהלך של תור הינו 147 נקודות.

במשחק סנוקר כללים רבים שיש לשמור עליהם. כל חריגה של שחקן מהכללים נחשבת לעבירה ומוטלות עבורה מספר נקודות ענישה שמוענקות ליריב. הניקוד העונשי המינימלי שמקבל שחקן בגין עבירה הינו ארבע נקודות (הניקוד העונשי שמוטל על השחקן בגין ביצוע עבירה מוענק ליריבו ומתווסף לניקוד שלו) ויכול אף להיות גבוה מכך ועד שבע נקודות במקרה שהשחקן ביצע עבירה שקשורה לכדור השחור (בעבירות שמתבצעות על כדורי משחק צבעוניים, כגון פגיעה בכדור צבעוני שאינו הכדור המיועד, גובה הניקוד העונשי הינו כגובה הערך של הכדור הצבעוני שבגינו בוצעה העבירה), אין ניקוד מצטבר לענישה, גובה העונש הינו כגובה הניקוד המכסימלי שניתן להשית בגין אותה עבירה.