גרסאות חוקי ביליארד חלק ב


ניו זילנד

ביליארד כדור 8 בניו זילנד דומה יותר לביליארד בריטי אבל עם כדורים ממוספרים. על שולחנות הביליארד מצויירת צורה של “D” כמו בשולחן סנוקר ומציבים את הכדור הלבן בתוכו למכת פתיחה ולאחר שהכדור הלבן הוטבע במהלך המשחק.  במספר מקומות שומרים גם על החוק שקובע שחובה לשחק קדימה (מכיוון דופן הראש לדופן התחתית) לאחר הטבעתו של הכדור הלבן, גם אם יש לשחקן כדור חוקי מאחורי קו הראש. החוק של שני תורות ליריב אחרי עבירה (כמו בפול בריטי) קיים בניו זילנד אבל תלוי במקום ובשחקנים ואם שומרים עליו או לא.  חוק אחד שקיים רק בניו זילנד הוא חוק המינוי: שחקן במצב “סנוקר” שמשחק על הכדור השחור יכול למנות כדור מטרה של היריב (במידה ונשאר) ולפגוע בו במקום בכדור השחור באופן חוקי. אבל אסור לשחקן להטביע כדור זה ואם הוטבע הוא מפסיד את המשחק.

ביליארד כדור 8 בדרום אפריקה

בדרום אפריקה צריך להטביע את הכדור שמספרו 1 לכיס הצדדי בצד שמאל ואת ה- 15 לכיס הצדדי שבצד ימין (כמו באמריקה הלטינית אבל הפוך). הגירסה הלא פורמאלית של חוקי ביליארד בדרום אפריקה משוחקת תמיד עם החוק של “כיס אחרון” (שבו חייבים להטביע את הכדור השחור לכיס שאליו הוטבע כדור המטרה האחרון של השחקן). אין כדור לבן ביד בעבירות ופעמים רבות משחקים עם החוק שאומר שחייבים לפגוע עם הכדור השחור באחת הדפנות לפני שמטביעים אותו כדי לנצח.

בריטניה

יש כמה גירסאות מקומיות של ביליארד כדור 8 בריטי עם הבדלים ביניהן ובין החוקים הרשמיים של ביליארד כדור 8 בריטי ואמריקאי, ויכולים להיות סוג של התנגשות של תרבויות לשחקנים שרגילים לחוקים שונים, הנפוץ ביותר הוא החוק של הענקת שני תורות אחרי עבירה.

ביליארד כדור 8 בפקיסטאן

בזמן המשחק, אם שחקן אינו מצליח לפגוע בכדור מטרה בכלל או פוגע בזה של היריב, היריב מקבל שתי תורות, בכל מצב חוץ מאשר אם נשאר על השולחן הכדור השחור ואז הוא מקבל רק תור אחד. במקרה של עבירה כזו, היריב מתחיל עם הכדור הלבן מהמקום שבו עצר. אם הוטבע הכדור הלבן, היריב מקבל כדור לבן ביד, אבל הוא חייב להציב את הכדור בתוך ה- “D” אבל אינו חייב לשחק קדימה ויכול להכות לכל כיוון שירצה. אם מוציאים כדור (חוץ מהכדור הלבן) מהשולחן זו אינה עבירה והכדור מוחזר למקומו על השולחן והמשחק ממשיך.

הודו

במקרה של עבירה או הטבעתו של הכדור הלבן בזמן שמשחקים על הכדור השחור, וכל עוד שיש ליריב לפחות כדור מטרה אחד מהסוג שלו על השולחן והכדור השחור לא הוטבע, המשחק ממשיך והתור עובר ליריב . אם הוטבע הכדור הלבן, היריב מקבל שתי תורות אבל חייב להציב את הכדור הלבן מאחורי הקו הראשי. בכל עבירה אחרת הוא מקבל שתי תורות אבל הכדור הלבן נשאר במקום שעצר (בלי קשר אם השחקן הטביע גם כדורי מטרה שלו או לא). אם רק הכדור השחור נשאר על השולחן כל עבירה היא הפסד במשחק.

משחקים שנגזרים מביליארד כדור 8

ביליארד פול בריטי

בבריטניה, ביליארד כדור 8 (שגירסתו הבריטית מוכרת גם בשם בלאק-בול) הפך להיות משחק די שונה, תחת ההשפעה של ביליארד אנגלי וסנוקר והפך להיות למשחק נפוץ בבריטניה, אירלנד, אוסטרליה ובמדינות נוספות. בדומה לביליארד כדור 8 בארה”ב יש כמה גופים שונים שערכו סטים של חוקים בינלאומיים. חוץ מאשר להשתמש בכדורים לא ממוספרים (חוץ לפעמים מה- 8), בשולחנות בסגנון הבריטי יש כיסים שהם רק קצת יותר גדולים מהכדורים ואפשר להשתמש במשחק ביותר מסוג אחד של גשר. החוקים משתנים במספר נושאים, לדוגמה עבירות שיכולות להעניק ליריב 2 תורות, או כשמסדרים את הכדורים מציבים  את הכדו  ר השחור על נקודת הרגל ולא בקודקוד המשולש, או בחירה של איזה שחקן משחק על איזה סוג של כדורי מטרה, או טיפול בכדורים שנצמדים לכדורים אחרים, או מצבי סנוקר ועוד. אגודת הפול האנגלי נחשבת לגוף השולט בפול באנגליה ע”י מועצת הספורט.

ביליארד כדור 8 רוטציה

ביליארד כדור 8 רוטציה הוא שילוב של אייט-בול ומשחק ביליארד אחר בשם רוטציה. במשחק זה השחקנים חייבים להטביע את כדורי המטרה שלהם לפי הסדר של מספריהם.

דילוג לתוכן