פילוס שולחנות סנוקר

הביליארד והסנוקר הפכו זה מכבר למשחקים פופולאריים להפליא: חמשת הסניפים של לינקולן ביליארד הומים אדם לאורך כל שעות פעילותם ומושכים אליהם קהל מגוון במיוחד, כמו גם מהווים אופציה נחשקת לקיום אירועים מסוגים שונים, וגם בבתים פרטיים רבים שוכן לו אחר כבוד שולחן ביליארד מהודר שממגנט אליו אורחים רבים.

על מנת שההנאה משולחנות יוקרתיים וכיפיים אלה תהיה מלאה ומושלמת, חשוב להשקיע בתחזוקתם ובפרט לפלס אותם – כלומר להבטיח שהם יהיו מאוזנים לחלוטין, שכן כל סטייה, ולו מזערית, תוביל לכך שהכדורים לא יתגלגלו על השולחן כמו שצריך, תפגע לרעה בביצועים שלנו ותמנע מאיתנו לפתח את המיומנות במשחק. אם במשחקים אחרים מקריות מסוימת היא חלק בלתי נפרד מהמשחק, ולא פוגמת בהנאה – כדור שמקפץ על גבשושית ומשנה כיוון בכדורגל, כדור שפוגע ברשת ומשנה את מסלולו בטניס שולחן וכו’ – הרי שבמשחקי הביליארד השונים, ובראשם סנוקר ופול (בין אם בגרסת ה- “Eight Ball” ובין אם בגרסת ה- “Nine Ball”), אקראיות ושרירותיות מעקרות מן המשחק את המהות הבסיסית שלו, הדיוק, ופוגעות בהנאה.

עוד חשוב להדגיש שבמקרים רבים האיזון של שולחנות סנוקר נפגע תוך כדי שימוש שגרתי, ועל כן יש לבצע את הפילוס כחלק מהתחזוקה השוטפת של השולחן.

לקרוא את המדריך למשתמש

ראשית, מומלץ לקרוא בקפידה את המדריך למשתמש שמצרפים כל היצרנים לכל שולחנות הסנוקר באשר הם. אם במוצרים אחרים ניתן לוותר על כך, ואכן רובנו עושים זאת (לא צריך הוראות מפורשות כדי להשתמש ב- DVD, למשל, ואפילו סמארטפון מתוחכם ניתן ללמוד לתפעל ולמצות את כל היכולות בשיטת הניסוי והתעייה), הרי שפילוס שולחנות סנוקר הוא מלאכה לא סבוכה אבל כן כזו הדורשת לימוד, ובעיקר היכרות טובה עם השולחן הספציפי, הן כחלק מתוך ציוד לאירועים והן כשולחן ביתי.

האם השולחן זקוק לאיזון?

השלב השני הוא בדיקה האם השולחן המשמש למשחקי ביליארד וסנוקר אכן זקוק לפילוס ואיזון. לשם כך יש להשתמש בפלס, וכמובן להקפיד לבצע את הבדיקה במדויק. על סמך הבדיקה תוכלו לדעת האם השולחן אכן זקוק לפילוס, ואם כן – כיצד בא לידי ביטוי חוסר האיזון (כלומר איזה צד שלו גבוה יותר ואיזה נמוך יותר).

הגבהת רגלי השולחן

במידה והשולחן אינו מאוזן לחלוטין אלא זקוק לפילוס הדרך לעשות זאת היא באמצעות הוספת לוחיות מתכת או עץ לרגליים ה”נמוכות” ובכך להגביה אותן לאותה רמה של הרגליים האחרות.

שימו לב – אסור להרים את השולחן מהמשטח עליו משחקים (הצפחה)! חובה להרים את השולחן מהרגליים שכן אחרת השולחן עלול להינזק ובפרט הצפחה עלולה להתנתק מהרגליים.

על מנת להוסיף את לוחיות המתכת בדרך הנכונה יש להיעזר במדריך למשתמש שכן לכל שולחן ישנם דגשים ספציפיים משלו.

כדאי מאוד להיעזר בחבר לצורך הפילוס, גם כדי להרים את שולחן הסנוקר הכבד מטבעו ולאפשר בכך הוספת לוחיות מתכת או עץ כשאלה נדרשות, וגם כדי לסייע לוודא שהאיזון המיוחל הושג.

איך להבטיח דיוק מרבי ולוודא שהשולחן מאוזן?

לאחר הוספת הלוחיות והגבהת הרגליים, חשוב לוודא שאכן השולחן מאוזן לחלוטין.

מומלץ לעשות זאת על ידי שתי הבדיקות הבאות:

ראשית, לגלגל כדור ביליארד ממרכז השולחן אל כל אחד מהכיסים – גלגול איטי שיאפשר מעקב אחר תנועת הכדור ובחינה האם היא מדויקת או שמא הכדור נוטה לאחד הצדדים, דבר המעיד על כך שעדיין לא הושג איזון מקסימלי.

בדיקה נוספת היא “מבחן הגולה”: מניחים במרכז שולחן הסנוקר פיסת זכוכית חלקה ובמרכז מניחים גולה. אם הגולה זזה לכיוון זה או אחר, זוהי אינדיקציה כי השולחן עדיין זקוק לאיזון.

דילוג לתוכן