אביזרים במשחקי סנוקר וביליארד


ציוד סנוקר

כדורי סנוקר

את משחק הסנוקר משחקים עם 22 כדורים. כדור אחד לבן, 15 כדורים אדומים,ועוד 6 כדורים צבעוניים. הכדורים חייבים להיות אחידים במשקלם ובקוטרם. הכדורים מיוצרים מחומר פלסטי (Cast Phenolic) בתהליך אפייה מיוחד וסודי של כל כדור בתבנית זכוכית. קוטרם של כדורי הסנוקר הרשמיים הינו שניים ואחד חלקי שש עשרה אינץ’. המפעלים העיקריים לייצור כדורים פעלו בבלגיה ובאנגליה החל מתום מלחמת העולם השנייה כל אחד בבעלותו של אחד משני אחים כימאים יהודים שברחו בזמן המלחמה מגרמניה. במשך השנים נעשו נסיונות ייצור של כדורים במקומות שונים בעולם אך אף אחד מהם לא מגיע לאיכות הכדורים הבלגיים. מיצרים גם כדורים בקטרים שונים לצורך משחק סנוקר על שולחנות קטנים יותר.

מקלות סנוקר

כל שחקן אוחז במקל בו הוא מכה בכדור הלבן. המקלות המסורתיים שמהווים את רוב רובם של מקלות המשחק מיוצרים מעץ. מקלות מיוצרים ממיגוון רחב של סוגי עץ. העץ שנחשב כטוב ביותר ליצורו של מקל הינו ה”אשה” (Maple) הקנדי, עץ זה הוא קשה וצפוף במיוחד ועם זאת בעל תכונות נוחות לעיבוד. מקלות סנוקר הינם באורך של כ- 48 אינץ’ עם סטיות של כ- 10 אינץ’ פחות או יותר לפי נוחיות השחקן שמשתמש בהם. המקלות המקצועיים עשויים מחלק אחד, אלו נחשבים לאיכותיים ביותר. אך רוב השחקנים משתמשים במקלות שעשויים משני חלקים שמחוברים ביניהם בהברגת עץ או מתכת ומסוגלים להתפרק לחלקיהם, לצורך נוחיות השחקן שיכול לשאת אותם בתוך נרתיק שמיועד לכך.

מקלות הסנוקר עשויים מעץ קשה בדרך כלל ממייפל, העץ ממנו עשויים המקלות עובר תהליכי ייבוש ממושכים ומיוחדים תוך שימוש בתנורים מיוחדים, המטרה היא לגרום לעץ להשאר במצב יציב, לא להתבקע ולא להתפשט (כדי שלא יתעוות), מקל טוב הינו מקל שאינו מאבד את צורתו ונשאר ישר, אויביו הגדולים של המקל הינם תנאי מזג אוויו קיצוניים ובעיקר חום ולחות.

לאחר מכן המקלות עוברים תהליך של עיבוד עד לקבלת צורתם שמעובה יותר בצד בו אוחזים והולכת ונהיית צרה לכיוון קצה המקל שבו מכים בכדור.

המקלות נצבעים בצבעים איכותיים שנשמרים לזמן ארוך, בדרך כלל בהתזה. לאחר מכן מצופים המקלות בשכבת לכה בכדי לאפשר תנועה חלקה של המקל במגעו עם יד השחקן.

בקצה הדק יותר של המקל, זה שבאמצעותו מכים בכדור, מודבקת כיפה שעשויה מעור צבי, היא משמשת לצורך מגע גמיש ורך בכדור שבו מכים. קוטרה של כיפת המקל הינו בין שמונה מילימטר ל-11 מילימטר. במקלות האיכותיים מקיפים את קצהו הדק של המקל בסמוך לכיפתו בטבעת נחושת לצורך חיזוקו של הקצה.

בחלקו העבה של המקל נהוג לאחוז כשמכים. בכדי להוסיף משקל למקל כדי להתאימו לדרישות שונות של השחקנים, מוכנסות משקלות מתכת לתוך קת המקל.

לאחרונה החלו לייצר מקלות מחומרים שונים כתחליף לעץ, כמו אלומיניום וגרפיט. כמו גם כיפות המקל מחומרים פלסטיים שונים.

גיר

בכדי שהמקל לא יחליק על גבי הכדור בעת המכה, מורחים השחקנים גיר על פני כיפת העור של המקל. הגיר מיוצר לרוב בצורת קוביה.

אביזרי עזר

קיימים אביזרים רבים נוספים בהם משתמשים במשחק. נזכיר רק חלק מהם:

כפפות מבד או מחומרים פלסטיים לצורך מגע חלק בעת תנועת המקל.

מקלות מאריכים שמתחברים למקל של השחקן ובאים לעזרתו כשהכדור רחוק מדי.

גשרים בצורת צלב ובצורות מגרפה שונות שנמצאים בקצה של מקלות עזר ומשמשים לתמיכה במקל המשחק של השחקן כיש להכות בכדור רחוק או במצב לא נוח, לדוגמא –  כששני כדורים צמודים זה לזה.

משולש מעץ או מפלסטיק שמשמש לסידור הכדורים במבנה מתאים לקראת תחילת המשחק.

ציוד ביליארד (פול)

כדורים

כדורי הביליארד (פול) מיוצרים באותו תהליך. כדורי הפול שונים מכדורי הסנוקר במשקלם ובקוטרם, הכדורים גדולים יותר, משקלם רב יותר וקוטרם הינו שניים ורבע אינץ’. כדורי הביליארד (פול) המסורתיים מיוצרים כשחלקם בעלי צבע אחיד וחלקם בעלי פס צבעוני בהיקפם בצבע שונה מצבעו של הכדור. על כל הכדורים מוטבע מספר מ- 1 ועד 15 ובנוסף הכדור הלבן שאינו ממוספר.

מקלות

תהליכי הייצור והתכונות של מקלות הביליארד (פול) והסנוקר דומים בעיקרם. אך מקלות הביליארד (הפול) נבדלים בדרך כלל ממקלות הסנוקר בכך שהם עבים יותר, כדורי הביליארד (הפול) הינם גדולים יותר מכדורי הסנוקר וכבדים יותר.

נהוג לצפות את קנה מקל הפול, במקום בו אוחז השחקן, בציפוי שעשוי מסיב סינטטי, כדי לאפשר לשחקן אחיזה איתנה יותר במקל וכדי שכף ידו לא תחליק.

קצהו הדק יותר של המקל עבה מזה של מקל הסנוקר וכיפת העור היא בקוטר של 10 מילימטר עד 14 מילימטר.

גיר ואביזרי עזר

משתמשים באותו גיר ובאביזרי עזר דומים למשחקי הפול.

ציוד קרמבול

בקרמבול משחקים בדרך כלל עם שלשה כדורים בלבד אחד לבן ושניים צבעוניים. הכדורים כבדים מכדורי הפול וגדולים מהם בקוטרם, הכדורים הינם בקוטר של שישים ושניים וחצי מילימטר.

המקלות עבים יותר ממקלות הפול וכבדים יותר. קוטר כיפת העור נע מ- 12 מילימטר ועד 16 מילימטר.

דומים למקובל בשאר המשחקים.

דילוג לתוכן